maandag 13 februari 2012

Vastelaovend


Ik woon nu zo'n tweeënhalf jaar in Hilversum, spreek volgens anderen een aardig woordje ABN, ben dol op Gooische vrouwen, maar ben ik nu een Limburger of een Hollander?

Ik denk meestal in het Limburgs, wanneer ik boos ben scheld ik in het Limburgs en zeker met de Vastelaovend (de Sittardse benaming voor carnaval) kan ik toch echt niet zonder Limburg.

Ook dit jaar zeg ik het Noorden weer even gedag en neem ik graag verlof op om te genieten van enkele doldwaze dagen in het Limburgse land. Mijn agenda wordt dan ook overheerst door Het Poetebal op mijn oude middelbare school in Sittard, de Brand Beer Boetegewoene Boetezitting in de Zoepkoel in Venlo, Scholierenvastelaovend in Sittard, de Groeëte Gulpener Vastelaovesfinale op de markt in Gulpen, de Grote Optocht in Sittard, Het Kanon van 't Balkon op de markt in Sittard, de Kenjerdisco's in 't Jeugdhuis van Munstergeleen, het verbranden van de Foetel in Nieuwstadt, de Prinsuitroeping van de Knuppele in 't Jeugdhuis van Munstergeleen en nog veel meer.

Het voordeel van werken in "Holland" is dat al je collega's niets om de vastelaovend geven en het dan ook nooit een probleem is om je tijdens de vastelaovend weer als een echte Limburger te kunnen gedragen, want eenmaal een geboren Limburger, altijd een Limburger.

Ik zou tegen alle vastelaovendvierders zeggen: "Alaaf!" Of zoals de Munstergeleense Haverbule zeggen "Geaf 'm Haver!" En tegen alle Hollanders, tot over twee weken.

3 opmerkingen:

  1. Twee weken??? Eerst een week vastelaovend en dan een week 'krank'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeaaaah! En deze Hollander zegt alleen maar: PICS! Or it didn't happen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Same. Ik ben officieel Zuid-Hollandse. Tellen feiten of telt je gevoel? Ik ben nu ook veel bezig met "de collectieve Limburgse identiteit" enzo voor mijn scriptie. Wat een gedoe. Zo simpel maar toch lastig te beschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen