woensdag 16 september 2009

Limburg VS Het Gooi


"Raoul, jij bent toch geen Limburger hè?!?" is de eerste zin die ik hoor in ieder gesprek met iemand in Hilversum. Limburg is voor de meeste mensen in het Gooi een grote ellende. Uren reizen naar de andere kant van de wereld en de Limburger praat nog raar ook.

Na vijf minuten slaat het gesprek toch al snel over naar een positievere kant. Iedereen die ik tot nu toe gesproken heb kon ook heel wat positiefs over Limburg vertellen. Zo had persoon A familie in Limburg wonen, ging persoon B vaak fietsen in het Limburgse landschap, vroeg persoon C zich af of Kerkrade ook in Limburg lag want daar kwam hij vroeger wel eens voor voetbal, persoon D ging wel eens in Limburg op vakantie, persoon E wist dat er in Limburg veel wiet te krijgen was, persoon F keek spotte graag de Duitse Awacs-vliegtuigen aan de Limburgse grens en ga zo maar door...

Uiteindelijk blijkt iedereen diep van binnen toch wel jaloers te zijn op de Bourgondische Limburgers en willen ze hoe dan ook alles over Limburg weten.

En ach ik moet eerlijk bekennen, zo slecht is het leven in het Gooi ook weer niet.

1 opmerking:

  1. herkenbaar... Maar tijdens een vroege dienst in mijn flexcontract is de standaard zin: waar kom je vandaan?! Na 3 jaar begint dat toch ietwat irritant te worden. Moet ik zeggen dat ik ook niet de moeite doe om mijn accentje te verbloemen. Mijn vaste collega's zingen me dan ook graag toe: ''tis een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat Krissie Hollands lult...'' En wachten zullen ze ;-)

    BeantwoordenVerwijderen