zaterdag 21 januari 2012

Ketchup


Voor velen zal het geen verrassing zijn wanneer ik vertel dat ik gek ben op ketchup. Als meneer Heinz zelf nog zou leven, zou hij mij persoonlijk kennen als zijn grootste fan. De meeste mensen zeggen dat mijn liefde voor ketchup niet gezond is. Ketchup wordt namelijk meestal geassocieerd met fastfood en daardoor als slecht bestempeld.

Maar ten opzicht van bijvoorbeeld mayonaise (waarin maarliefst 80% vet is verwerkt) is ketchup juist hartstikke gezond. Ketchup bevat totaal geen vet en maar amper calorieën. Ketchup wordt gemaakt van rijpe tomaten, een beetje azijn, ui en selder. Alleen maar gezonde ingrediënten dus. Daarnaast bevat ketchup veel vitamine C, vitamine B1, vitamine B2 en vitamine B6.

Verschillende onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het gebruik van veel ketchup de kans op chronische ziekten verminderd. Bij het verwerken van tomaten komt namelijk de stof lycopeen vrij, een krachtige anti-oxidant. Ook beschermt dit lycopeen tegen de nadelige invloeden van stikstofdioxiden (onder andere aanwezig in uitlaatgassen).

De volgende keer wanneer ik dan ook een overheerlijk broodje döner kebab met ketchup bestel hoop ik dat ik minder vreemd wordt aangekeken, want ketchup is niet alleen lekker maar ook gezond!

1 opmerking: