dinsdag 26 mei 2009

Het spel en de regels



Laat ik beginnen met te vertellen dat in gezelschap een leuk spel spelen best leuk kan zijn. Kan zijn inderdaad. De verliezende partij zal vaak klagen over de leukheidsfactor van het spel, terwijl de winnende partij het spel geweldig zal vinden.

Wanneer je samen met een van je spelpartners vaak de verliezende partij bent, kan het leuk zijn om samen te besluiten de spelregels enigszins te verdraaien. Natuurlijk vertel je deze verdraaide spelregels niet aan de altijd winnende partij.  Op deze manier kun je alsnog het gevoel krijgen dat je gewonnen hebt.

Niet alleen bij gezelschapsspellen kun je goed sjoemelen met de regels. Zelf ben ik absoluut geen held met bowlen, maar door gebruik te maken van iets andere regels om te winnen lukt het me vaak om volgens mijn eigen regels toch te winnen. Het leukste aan winnen-volgens-je-eigen-regels is de verbaasde gezichten van de mensen die meespelen, wanneer je ineens gefeliciteerd wordt terwijl je volgens de officiĆ«le regels bijvoorbeeld de op een na laatste werd.

Maar, met welk spel dan ook, eigenlijk blijft meedoen veel belangrijker dan winnen.

En nee ik ben niet recent gaan bowlen, maar ik had tijdens mijn vorige bowlingsuitje beloofd een blog over het verdraaien van regels te schrijven. Beter laat dan nooit ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten