vrijdag 26 juni 2009

Raoul Wallenberg


Ik heb mezelf eigenlijk nooit afgevraagd waar mijn naam vandaan komt, of welke betekenis mijn naam kan hebben. Volgens mij keken mijn ouders in een namenboekje, deden ze ienemienemutte en kwam er "Raoul" uit. Zo ver ik weet is er ook niemand in mijn familie die ook de naam Raoul draagt, waar ik naar vernoemd zou kunnen zijn.

Ik had ook nog nooit van een bekende Raoul gehoord, op de profvoetballer wiens naam net iets anders geschreven wordt na. En nee, met hem zou ik niet vergeleken willen worden... Bah, voetbal.

Tot gisteren. Toen kwam ik erachter dat ten tijde van de Tweede Wereldoorlog de Zweedse diplomaat Raoul Gustav Wallenberg leefde. Hij was een telg uit de invloedrijke Zweedse familie Wallenberg en is bekend geworden nadat hij 20.000 tot 100.000 Hongaarse Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gered.

Hij werd in 1944 naar de Zweedse ambassade in Boedapest gestuurd, met het doel om de Hongaarse Joden van de dood te redden. Hier bouwde hij zeker dertig schuilwoningen, waar hij de Hongaren nagemaakte Zweedse paspoorten gaf. Doordat Zweden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog neutraal was, gaven deze paspoorten bescherming tegen deportatie.

Jammer dat ik nooit oplette tijdens de geschiedenislessen op de middelbare school... Anders had ik misschien al veel eerder geweten dat ik vernoemd zou kunnen zijn naar een echte held.

2 opmerkingen: